Με τον όρο πρώιμη παρέμβαση εννοούμε τα προγράμματα θεραπευτικής παρέμβασης τα οποία προσφέρονται σε παιδιά ηλικίας 0-3 ετών. Η ομάδα παρέμβασης μπορεί να αποτελείται από μία ή περισσότερες ειδικότητες όπως Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Φυσικοθεραπεία κ.α.
Για να ενταχθεί ένα παιδί σε πρόγραμμα παρέμβασης, νοείται ότι έχουν παρατηρηθεί ή ανιχνευτεί δυσκολίες, οι οποίες καταδεικνύουν πως το παιδί αποκλίνει από την τυπική ανάπτυξη σε ένα ή περισσότερους τομείς των αναπτυξιακών οροσήμων. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν καθυστέρηση στην κατάκτηση της ομιλίας, καθυστέρηση στην κινητική ανάπτυξη, δυσκολίες στο παιχνίδι και στην επικοινωνία, φτωχές κοινωνικές δεξιότητες κ.α.. Η ανίχνευση των δυσκολιών συνήθως γίνεται από γονείς, Ιατρούς, νηπιαγωγούς και άλλους.
Η ένταξη ενός παιδιού σε πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης, μπορεί να καταστεί ιδιαίτερα σημαντικό όσον αφορά στη μεταγενέστερη ανάπτυξη του παιδιού. Πιο συγκεκριμένα μπορεί να ενισχύσει την ικανότητα του παιδιού στην εκμάθηση και κατάκτηση νέων δεξιοτήτων καθώς και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις που απαιτούνται ώστε το παιδί να έχει ευκολότερη πρόσβαση και εμπλοκή, τόσο στο σχολείο όσο και στην εξωσχολική του ζωή. Πιο συγκεκριμένα, η πρώιμη παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να αναπτύξει δεξιότητες όπως:
Παράλληλα, η πρώιμη παρέμβαση μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντική για την οικογένεια, ώστε να εμπλακεί ενεργά στη θεραπευτική διαδικασία από μικρή ηλικία του παιδιού.
Η έγκαιρη ανίχνευση δυσκολιών και ένταξη του παιδιού σε πρόγραμμα παρέμβασης, μπορούν να βελτιώσουν κατά πολύ την πρόγνωση του παιδιού.